MxLife, Tips & Tricks

Een tweedehands crossmotor kopen – Tips en checklist

Gebruikte crossmotor kopen checklist

Bij het kopen van een gebruikte/tweedehands crossmotor komt veel kijken, het gaat namelijk vaak om veel geld en zuurverdiende centen. In deze blog vertellen wij zoveel mogelijk over het inspectieproces die je altijd zou moeten uitvoeren bij een tweedehands motor, zodat je kunt voorkomen dat je wordt belazerd. Daarnaast hebben wij een handige checklist gemaakt die u kunt downloaden en uitprinten.

Bekijk binnenkort ook onze blog over hoe je op veilige manier je crossmotor kan verkopen. Hier vertellen wij over goede en betrouwbare website en dingen die je vooral niet moet doen.

Voordat u naar de verkoper gaat om de motor te bekijken

We beginnen bij het begin, je hebt een crossmotor gezien die er goed uitziet tegen een nette prijs op bijvoorbeeld Marktplaats, hier en daar wat gebruikerssporen op de uitlaat en bijvoorbeeld de koppelingsdeksel, het stickersetje is echter wel super strak en als nieuw. Jij hebt er belang bij en stuurt de verkoper een bericht.

  • Ga na of de verkoper te vertrouwen is, als iets vaag of niet op zijn plaats is, kan u misschien beter op zoek naar een andere motor
  • Vraag of de prijs bespreekbaar is
  • Vraag verkoper over staat, geschiedenis van de motor en hoe er op is gereden
  • Zoek op wat een vergelijkbare motor waard is, te goedkoop kan duiden op een gesloten motor of achterliggende problemen
  • Doe een Google-zoekopdracht naar veelvoorkomende problemen met dat specifieke model
  • Ga nooit alleen en al helemaal niet als je het niet helemaal vertrouwt en content geld bij je hebt
  • Neem gereedschap mee om de buddyseat en de beschermplaat te verwijderen
  • Breng een compressietester, spanbanden en oprijplat mee

Extra tips voor als u de naam van de verkoper weet

  • Kijk of je meer informatie kan vinden over de verkoper en motor op bijvoorbeeld Facebook of Instagram, misschien kom je hier nog iets tegen wat de koper nog niet heeft verteld
  • Gebruik www.speedhive.com om te kijken of de verkoper wedstrijden rijdt, en op welk niveau.

Je hebt afgesproken bij de verkoper thuis en je begint met de eerste checks. Klik hier om de printbare versie van de checklist te downloaden.

De eerste checks

  • Voel de zijkant van het motorblok om te voelen of de verkoper de motor van tevoren heeft gestart
  • Test de compressie met de compressietester of door de motor langzaam aan te trappen
  • Noteer hoe gemakkelijk de motor start en of het even duurt om op te warmen

Test de motor

  • Ga door de versnellingen, let erop dat de motor soepel schakelt
  • Test de remmen, kijk of er genoeg druk is en of alles niet te versleten of krom is
  • Zet de motor in een hogere versnelling en geef hem vol gas om te controleren of de koppeling slipt
  • Ga door de versnellingen en noteer hoe de motor onder belasting en door het hele toerentalbereik loopt
  • Op viertakten, laat de motor langzaam vertragen en luister naar knallen of terugslaan

Motor inspecteren

  • Trek de buddyseat eraf en kijk of het luchtfilter schoon is, en ga zelfs nog een stap verder door het filter eraf te trekken om de inlaathoes op vuil te controleren
  • Controleer het olie- en koelvloeistofpeil
  • Inspecteer de oliekleur en noteer of er tekenen zijn van koelvloeistof of brandstof
  • Ook met je neus kan je in sommige gevallen ruiken hoe het met de olie en de koppelingsplaten zit
  • Vraag de verkoper om de hoeveel uur het olie- en oliefilter wordt vervangen
  • Trek aan de achterkant van de motor om te kijken naar de beweging van het lager van de schokdemper
  • Draai wielen en luister naar knarsende of piepende geluiden
  • Beweeg het wiel van links naar rechts en kijk of er speling op de lagers zit
  • Grijp de voorrem en schommel de motor heen en weer om te inspecteren hoe strak de lagers van de balhoofd zijn
  • Voel met je vingers van het montageoppervlak naar het remoppervlak op de remschijven en let op of er een lip is
  • Voel met je vingers over het remoppervlak van de remschijven, let erop of er een oneffenheid inzit
  • Controleer de dikte van remblokken
  • Zoek naar een verbogen remklauw bij het draaien van de wielen
  • Inspecteer wielen op verbogen / gebroken / ontbrekende spaken en scheuren of krommingen in velg
  • Controleer de tandwielen op verbogen of versleten tanden
  • Onderzoek de speling van de ketting van links naar rechts en op en neer om beweging op het tandwiel te controlleren
  • Kijk naar de slijtage van kettingrollers en kettinggeleider, vooral aan de onderkant van het draaipunt van de achterbrug
  • Leg de motor op zijn kant met het stuur op een standaard om te zoeken naar lekken van olie / koelvloeistof, schade aan de onderkant van het frame, achterbrug, koppeling en vorken, let wel op dat je even de benzine kraan dicht doet bij een tweetakt
  • Druk schokdemper en vorken samen en onderzoek schokas en vorkbuizen op tekenen van olie
  • Controleer radiatoren op lekken, kromheid of (las) reparaties
  • Bekijk de motor van achteren op tekenen van een verbogen of gedraaid subframe

Onderhandeling

  • Breng contant geld mee, laat zien dat je het meent
  • Wees respectvol, beledigende opmerkingen over de motor of de eigenaar zullen je nergens toe brengen
  • Noem de belangrijke problemen met de motor bij het bespreken van de prijs
  • Houd je aan je budget en wees niet bang om van de motor weg te lopen als er flagrante problemen zijn of de situatie vaag lijkt
  • Neem een beslissing op basis van feiten, niet op basis van emotie. De verkoper kan het allemaal nog zo mooi vertellen, en het stickersetje mag dan nog wel glinsteren. Eindigen met een van binnen mishandelde crossmotor alleen omdat je dat weekend wilde rijden, is meestal een grote vergissing.

De koop

  • Alleen kopen als de verkoper de titel in handen heeft en deze ter plekke kan ondertekenen
  • Als je bij een dealer koopt zorg altijd dat je een factuur/aankoop bon krijgt
  • Vraag of de verkoper nog andere onderdelen of handigheden heeft die je kan overnemen

Heeft u nog andere tips? Plaats ze in de reacties en ik zorg dat ze worden toegevoegd aan de checklist!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *